Έναν stealth απόγονο των «Ζερό» που εβδομήντα χρόνια πριν πολέμησαν για την τιμή της αυτοκρατορίας του Ανατέλλοντος του Ηλίου στους ουρανούς του Ειρηνικού αναπτύσσει η Ιαπωνία, φιλοδοξώντας να εισέλθει στο «κλαμπ» των χωρών που ετοιμάζουν πολεμικά αεροσκάφη νέας γενιάς (όπου βρίσκονται ήδη οι ΗΠΑ, η Ρωσία και η Κίνα).
Σύμφωνα με ανώτατα στελέχη της ιαπωνικής πολεμικής αεροπορίας, το πρωτότυπο του αεροσκάφους θα είναι έτοιμο για πτητικές δοκιμές μέσα σε μόλις τρία χρόνια: σε συνέντευξή του στο Associated Press, ο υποπτέραρχος Χιντεγιούκι Γιοσιόκα, διευθυντής του τμήματος ανάπτυξης αεροπορικών συστημάτων του ιαπωνικού υπουργείου Άμυνας, το πρώτο μαχητικό θα είναι έτοιμο για πτήση μέσα στο 2014.
Κατά τον Γιοσιόκα, η Ιαπωνία έχει επενδύσει 39 δισεκατομμύρια γιεν (473 εκατομμύρια δολάρια) στο πρόγραμμα από το 2009 μέχρι σήμερα, εφόσον ξεκαθαρίστηκε το ότι οι ΗΠΑ δεν προτίθενται να πωλήσουν το F-22 Raptor- το πλέον εξελιγμένο μαχητικό τους, που τελεί υπό καθεστώς απαγόρευσης εξαγωγών.
«Έχουμε ήδη δύο χρόνια στο πρόγραμμα, και εξακολουθούμε να βρισκόμαστε εντός προγράμματος» συμπλήρωσε- ωστόσο διευκρίνισε πως, ακόμα και αν οι δοκιμές του αεροσκάφους ( Shinshin- «Πνεύμα» ) είναι επιτυχείς, αυτό δεν θα σημαίνει αυτόματα πως η Ιαπωνία θα προχωρήσει σε μαζική παραγωγή του αεροσκάφους. Σε πρώτο επίπεδο, στόχος είναι η δοκιμή εξελιγμένων τεχνολογιών: η κυβέρνηση της Ιαπωνίας θα αποφασίσει πώς ακριβώς θα προχωρήσει το 2016.
Από στρατιωτικής πλευράς, η Ιαπωνία αρχίζει να νιώθει την πίεση μίας επερχόμενης εξοπλιστικής «αερομαχίας» με τους γείτονές της: «εάν οι χώρες γύρω από την Ιαπωνία έχουν stealth δυνατότητες, τότε η Ιαπωνία θα πρέπει να αναπτύξει και αυτή» είπε ο σμήναρχος Γιοσικάζου Τακιζάουα του Ινστιτούτου Τεχνικών Ερευνών και Ανάπτυξης του υπουργείου Άμυνας.
Η Ιαπωνία βασίζεται για την άμυνά της σε μεγάλο βαθμό στη συμμαχία με τις ΗΠΑ, οι οποίες έχουν ισχυρές δυνάμεις στην περιοχή, που περιλαμβάνουν πολλά μαχητικά αεροσκάφη και 50.000 στρατιώτες. Ωστόσο, αυτή η συμμαχία (σε συνδυασμό με την ισχύ της ιαπωνικής οικονομίας) δεν φάνηκε αρκετή για να «πείσει» τις ΗΠΑ να πουλήσουν το F-22, καθώς το Κογκρέσο έχει αποφασίσει πως το αεροσκάφος περιέχει πολλές μυστικές τεχνολογίες, οι οποίες καθιστούν απαγορευτική την πώλησή του ακόμη και στους πιο αξιόπιστους συμμάχους.
Η Κίνα και η Ρωσία έχουν κάνει τεράστια βήματα προς την κατεύθυνση της νέας γενιάς stealth μαχητικών, παρουσιάζοντας αεροσκάφη (Chengdu J-20 και Sukhoi T-50-PAK FA αντίστοιχα) που μπορούν να αντιμετωπίσουν επί ίσοις όροις το F-22, ενώ υπερέχουν αισθητά από ο,τιδήποτε διαθέτει στο οπλοστάσιό της αυτή τη στιγμή η ιαπωνική αεροπορία- κάτι που προκαλεί ανησυχίες στην ιαπωνική πλευρά, ειδικά από τη στιγμή που η Κίνα έχει αρχίσει να ενισχύει και το πολεμικό ναυτικό της.
Τo J-20 εξέπληξε τους παρατηρητές, καθώς εμφανίστηκε πολύ νωρίτερα από ό,τι αναμενόταν, ενώ το πρόγραμμά του δείχνει να προχωρά με μεγάλη ταχύτητα. Αν και είναι ακόμα αρκετά χρόνια μακριά η στιγμή που θα ξεκινήσει η επιχειρησιακή χρήση του από την κινεζική αεροπορία, αναμφίβολα θα διαταράξει τις στρατιωτικές ισορροπίες στην περιοχή.
Στην περίπτωση του ρωσικού Sukhoi T-50 (το οποίο αναπτύχθηκε από κοινού με την ινδική πολεμική αεροπορία), πέραν των ανησυχιών για το τι θα σημαίνει μία εμφάνισή του στο βόρειο Ειρηνικό με τα διακριτικά της ρωσικής πολεμικής αεροπορίας(όπου εξακολουθούν να υφίστανται διαφορές μεταξύ Ρωσίας και Ιαπωνίας λόγω των Κουριλών νήσων), θεωρείται σίγουρο πως οι κατασκευαστές του φιλοδοξούν να το αξιοποιήσουν ως εξαγωγή σε άλλες χώρες.
Αυτή τη στιγμή η ιαπωνική πολεμική αεροπορία είναι εξοπλισμένη με παλαιά F-4EJ, F-15 και (εγχώριας κατασκευής) Mitsubishi F-2 (βασισμένα στο F-16). Στα σχέδια για το άμεσο μέλλον συμπεριλαμβάνεται η ενίσχυσή της με πιο σύγχρονα μαχητικά, όπως τα F-35 και F/A-18 ή το Eurofighter Typhoon. Το Shinsin δεν θα αλλάξει τα σχέδια αυτά για προμήθεια μαχητικών από εξωτερικές πηγές, καθώς στοχεύει μάλλον στην αντικατάσταση του F-2.
«Είναι εξαιρετικά σημαντικό να διατηρήσουμε και να βελτιώσουμε τις εγχώριες δυνατότητες παραγωγής πολεμικών αεροσκαφών και τις τεχνολογικές μας βάσεις» αναφέρεται σχετικά στην ανακοίνωση του υπουργείου Άμυνας σχετικά με το πρόγραμμα του αεροσκάφους (ATD-X). Σε ευρύτερο επίπεδο, υπολογίζεται πως η αξία της ανάπτυξης υψηλών αεροναυπηγικών δυνατοτήτων στο χώρο των πολεμικών αεροσκαφών (έρευνας, ανάπτυξης, κατασκευής) θα ανέλθει στα 8,3 δισεκατομμύρια γιεν (101 δισεκατομμύρια δολάρια), ενώ θα δημιουργηθούν 240.000 θέσεις εργασίας.
www.kathimerini.gr
www.fox2magazine.net
Σύμφωνα με ανώτατα στελέχη της ιαπωνικής πολεμικής αεροπορίας, το πρωτότυπο του αεροσκάφους θα είναι έτοιμο για πτητικές δοκιμές μέσα σε μόλις τρία χρόνια: σε συνέντευξή του στο Associated Press, ο υποπτέραρχος Χιντεγιούκι Γιοσιόκα, διευθυντής του τμήματος ανάπτυξης αεροπορικών συστημάτων του ιαπωνικού υπουργείου Άμυνας, το πρώτο μαχητικό θα είναι έτοιμο για πτήση μέσα στο 2014.
Κατά τον Γιοσιόκα, η Ιαπωνία έχει επενδύσει 39 δισεκατομμύρια γιεν (473 εκατομμύρια δολάρια) στο πρόγραμμα από το 2009 μέχρι σήμερα, εφόσον ξεκαθαρίστηκε το ότι οι ΗΠΑ δεν προτίθενται να πωλήσουν το F-22 Raptor- το πλέον εξελιγμένο μαχητικό τους, που τελεί υπό καθεστώς απαγόρευσης εξαγωγών.
«Έχουμε ήδη δύο χρόνια στο πρόγραμμα, και εξακολουθούμε να βρισκόμαστε εντός προγράμματος» συμπλήρωσε- ωστόσο διευκρίνισε πως, ακόμα και αν οι δοκιμές του αεροσκάφους ( Shinshin- «Πνεύμα» ) είναι επιτυχείς, αυτό δεν θα σημαίνει αυτόματα πως η Ιαπωνία θα προχωρήσει σε μαζική παραγωγή του αεροσκάφους. Σε πρώτο επίπεδο, στόχος είναι η δοκιμή εξελιγμένων τεχνολογιών: η κυβέρνηση της Ιαπωνίας θα αποφασίσει πώς ακριβώς θα προχωρήσει το 2016.
Από στρατιωτικής πλευράς, η Ιαπωνία αρχίζει να νιώθει την πίεση μίας επερχόμενης εξοπλιστικής «αερομαχίας» με τους γείτονές της: «εάν οι χώρες γύρω από την Ιαπωνία έχουν stealth δυνατότητες, τότε η Ιαπωνία θα πρέπει να αναπτύξει και αυτή» είπε ο σμήναρχος Γιοσικάζου Τακιζάουα του Ινστιτούτου Τεχνικών Ερευνών και Ανάπτυξης του υπουργείου Άμυνας.
Η Ιαπωνία βασίζεται για την άμυνά της σε μεγάλο βαθμό στη συμμαχία με τις ΗΠΑ, οι οποίες έχουν ισχυρές δυνάμεις στην περιοχή, που περιλαμβάνουν πολλά μαχητικά αεροσκάφη και 50.000 στρατιώτες. Ωστόσο, αυτή η συμμαχία (σε συνδυασμό με την ισχύ της ιαπωνικής οικονομίας) δεν φάνηκε αρκετή για να «πείσει» τις ΗΠΑ να πουλήσουν το F-22, καθώς το Κογκρέσο έχει αποφασίσει πως το αεροσκάφος περιέχει πολλές μυστικές τεχνολογίες, οι οποίες καθιστούν απαγορευτική την πώλησή του ακόμη και στους πιο αξιόπιστους συμμάχους.
Η Κίνα και η Ρωσία έχουν κάνει τεράστια βήματα προς την κατεύθυνση της νέας γενιάς stealth μαχητικών, παρουσιάζοντας αεροσκάφη (Chengdu J-20 και Sukhoi T-50-PAK FA αντίστοιχα) που μπορούν να αντιμετωπίσουν επί ίσοις όροις το F-22, ενώ υπερέχουν αισθητά από ο,τιδήποτε διαθέτει στο οπλοστάσιό της αυτή τη στιγμή η ιαπωνική αεροπορία- κάτι που προκαλεί ανησυχίες στην ιαπωνική πλευρά, ειδικά από τη στιγμή που η Κίνα έχει αρχίσει να ενισχύει και το πολεμικό ναυτικό της.
Τo J-20 εξέπληξε τους παρατηρητές, καθώς εμφανίστηκε πολύ νωρίτερα από ό,τι αναμενόταν, ενώ το πρόγραμμά του δείχνει να προχωρά με μεγάλη ταχύτητα. Αν και είναι ακόμα αρκετά χρόνια μακριά η στιγμή που θα ξεκινήσει η επιχειρησιακή χρήση του από την κινεζική αεροπορία, αναμφίβολα θα διαταράξει τις στρατιωτικές ισορροπίες στην περιοχή.
Στην περίπτωση του ρωσικού Sukhoi T-50 (το οποίο αναπτύχθηκε από κοινού με την ινδική πολεμική αεροπορία), πέραν των ανησυχιών για το τι θα σημαίνει μία εμφάνισή του στο βόρειο Ειρηνικό με τα διακριτικά της ρωσικής πολεμικής αεροπορίας(όπου εξακολουθούν να υφίστανται διαφορές μεταξύ Ρωσίας και Ιαπωνίας λόγω των Κουριλών νήσων), θεωρείται σίγουρο πως οι κατασκευαστές του φιλοδοξούν να το αξιοποιήσουν ως εξαγωγή σε άλλες χώρες.
Αυτή τη στιγμή η ιαπωνική πολεμική αεροπορία είναι εξοπλισμένη με παλαιά F-4EJ, F-15 και (εγχώριας κατασκευής) Mitsubishi F-2 (βασισμένα στο F-16). Στα σχέδια για το άμεσο μέλλον συμπεριλαμβάνεται η ενίσχυσή της με πιο σύγχρονα μαχητικά, όπως τα F-35 και F/A-18 ή το Eurofighter Typhoon. Το Shinsin δεν θα αλλάξει τα σχέδια αυτά για προμήθεια μαχητικών από εξωτερικές πηγές, καθώς στοχεύει μάλλον στην αντικατάσταση του F-2.
«Είναι εξαιρετικά σημαντικό να διατηρήσουμε και να βελτιώσουμε τις εγχώριες δυνατότητες παραγωγής πολεμικών αεροσκαφών και τις τεχνολογικές μας βάσεις» αναφέρεται σχετικά στην ανακοίνωση του υπουργείου Άμυνας σχετικά με το πρόγραμμα του αεροσκάφους (ATD-X). Σε ευρύτερο επίπεδο, υπολογίζεται πως η αξία της ανάπτυξης υψηλών αεροναυπηγικών δυνατοτήτων στο χώρο των πολεμικών αεροσκαφών (έρευνας, ανάπτυξης, κατασκευής) θα ανέλθει στα 8,3 δισεκατομμύρια γιεν (101 δισεκατομμύρια δολάρια), ενώ θα δημιουργηθούν 240.000 θέσεις εργασίας.
www.kathimerini.gr
www.fox2magazine.net
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου