Τετάρτη 2 Μαρτίου 2011

Λίγα, ακριβά και ασύμφορα τα Βρετανικά Eurofighter

Παρά τις μειώσεις στον αριθμό των Eurofighter το συνολικό κόστος του στόλου θα ανέλθει στα 60.2 δισεκατομμύρια δολάρια παρόλο που το Typhoon δεν πρόκειται να αναλάβει αποστολές κρούσης μέχρι και το 2018.
Ο ελεγκτικός φορέας της Βρετανικής κυβέρνησης (National Audit Office) κατηγορεί μάλιστα την κυβέρνηση για "υπεραισιοδοξία" αναφορικά με τα Eurofighter, το συνολικό κόστος (απόκτηση, χρήση, συντήρηση) είχε σκοπίμως και σε μεγάλο βαθμό υποεκτιμηθεί.
Η Βασιλική Αεροπορία έχει μέχρι στιγμής παραλάβει 70 Typhoon στο πλαίσιο προγράμματος που προβλέπει την τελική προμήθεια 160 αεροσκαφών. Το πρόγραμμα είναι η 'κολοβή' μετατροπή της αρχικής πρόβλεψης για 232 α/φη τα οποία μετά μειώθηκαν με την πώληση 72 α/φων στη Σαουδική Αραβία και την υπαναχώρηση της κυβέρνησης για την προμήθεια 48 α/φων της έκδοσης Tranche 3B.

Παρά τη μείωση κατά 30% των α/φων, οι ελεγκτικές αρχές τονίζουν ότι το κόστος παραγωγής θα αγγίξει τα 20.2 δισεκατομμύρια αγγλικές στερλίνες, δηλαδή 20% υψηλότερα από όσο είχε προβλεφθεί. Σε συνδυασμό δε με άλλους παράγοντες υπολογίζεται ότι το κόστος ανά μονάδα θα διαμορφωθεί τελικά 75% υψηλότερα από όσο είχε προβλεφθεί ενώ το κόστος υποστήριξης υπολογίζεται αυξημένο κατά ένα τρίτο! Εξάλλου, η Βασιλική Αεροπορία κατηγορείται ότι δεν εκμεταλλεύεται ορθολογικά το α/φος έχοντας διασπείρει τις μονάδες της μεταξύ του Conningsby στο Linconshire, του Leuchars στη Σκωτία και... τα Φώκλαντς! Με αυτή τη λογική, η πολεμική αεροπορία δεν προβλέπεται να συγκροτήσει μοίρα κρούσης πριν από το 2018. Μέχρι τότε τις αποστολές βομβαρδισμού θα εκτελούν τα Tornado, κάτι που σύμφωνα με τις ελεγκτικές αρχές υποβαθμίζει την επιχειρησιακή χρησιμότητα των Typhoon.

Αλλά και οι διαθεσιμότητες δεν είναι αυτές που αναμένονταν. Παρόλο που η RAF μείωσε τις ώρες πτήσεις, στο πλαίσιο εξοικονόμησης οικονομικών πόρων, παρατηρήθηκε πτώση κατά 13% στις διαθεσιμότητες ενώ εντύπωση προκαλούν οι περιπτώσεις που ανταλλακτικά από άλλα α/φη χρησιμοποιήθηκαν στα Eurofighter, αν και αυτές αφορούσαν τα α/φη που σταθμεύουν στα Φώκλαντς.

Η έκθεση του Ελεγκτικού Γραφείου καταλήγει με τη δυσοίωνη πρόβλεψη περαιτέρω μείωσης των δυνατοτήτων της RAF σε περίπτωση που τα α/φη του Tranche I αποσυρθούν το 2019. Τότε η RAF δεν θα μπορεί να παρατάξει αξιόλογη αεροπορική δύναμη που θα μπορεί να αναλάβει αποστολές εναέριας υπεροχής και κρούσης, ακόμα κι αν τα F-35 μπουν κανονικά σε υπηρεσία...



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου